Робота бібліотеки



Шкільна бібліотека сьогодні – це відчинені двері в широкий світ, варто лише переступити поріг, щоб отримати різноманітну інформацію. Навчальний процес неможливий без книжки: підручника, творів художньої літератури, наукових та довідкових видань.
Шкільна бібліотека є  центром  інформаційної, педагогічної,  краєзнавчої, патріотичної роботи  в школі.
Відповідно до «Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу», бібліотека має читальний зал, абонемент та книгосховище.
Бібліотечний фонд шкільних підручників обліковується   окремо від бібліотечного фонду шкільної бібліотеки. Облік його, включаючи прийом, реєстрацію надходжень, розподіл по класам, переміщення, вибуття проводиться відповідно «Інструкції про порядок доставки, комплектування та облік навчальної літератури» №1/9 -217.
Облік бібліотечного фонду допомагає зберігати його і правильно використовувати.      Приміщення бібліотеки має гарне естетичне оформлення. Змістовна реклама бібліотеки та книжкового фонду сприяє вихованню читацьких інтересів і дбайливого ставлення до книги.
У своїй діяльності бібліотекар керується законами України «Про бібліотеку та бібліотечну справу», «Про загальну середню освіту» та іншими нормативними документами МОН України, річним планом.
Оскільки шкільна бібліотека стоїть в епіцентрі навчально-виховного процесу школи, то основним крітерієм її діяльності визначено роботу щодо забезпеченості учнівського і педагогічного колективу школи навчально-методичною та довідковою літературою.
Бібліотечний фонд станом на 01.09.2016 року складає 6535  книг.  - фонд підручників 2396 примірників.
Рівень забезпеченності учнів підручниками в 2016-2017 навчальному році: 1- 4 класи – 100%;     5 - 9 класи – 100%;     10-11 класи – 100 %.
Постачання підручників та художньої літератури до школи здійснюється за рознарядкою управління освіти. Доукомплектування відбувається паралельно з поточним комплектуванням. Його мета – ліквідація прогалин у забезпеченості бібліотеки навчальною літературою.
Ведеться чіткий облік бібліотечного фонду (сумарна, інвентарна книги, реєстраційна картотека руху підручників),   систематично проводиться робота з очищення книжкового фонду.

Проводиться систематична робота щодо збереження та відновлення  книжкового фонду, в основі якої - книжкова лікарня.
Для споживачів інформації розроблено тематику бібліотечно-бібліографічних бесід, які допомагають розібратися в морі книг: «Історія виникнення книги» «Розвиток книгодрукування в Україні», «Бібліотечно-бібліогрфічні засоби пошуку літератури» тощо.
Як центр інформаційної підтримки навчально-виховного процесу бібліотека спрямовує свою діяльність на:

  • сприяння розвитку техніки читання, умінь і навичок культури читання;
  • виховання бережливого ставлення до навчальної книги;
  • формування духовності школяра;
  • впровадження інноваційних бібліотечних технологій.

Бібліотека покликана привчати дітей берегти книги. Моральна спрямованість цієї роботи передбачає усвідомлене, дбайливе поводження з книгою, підручником як базовим елементом освіти. Бібліотека працює над  впровадженням  проблеми школи  «Забезпечення гармонійного входження дитини в життя рідного краю, через його природу, мову, традицію, культуру».
Кількість читачів серед працівників школи – 35, серед учнів – 87
Вся робота бібліотеки підпорядкована річному плану шкільної бібліотеки, що узгоджується із річним планом роботи школи. У школі щороку проводяться тижні «Шкільної бібліотеки», «Дитячої та юнацької книги»; акція «Живи, книго!», дні інформації, бібліотечні ринги, бібліомарафони. У цих комплексних формах роботи беруть участь учні школи, педагогічний колектив.
Головним чинником у реалізації вищевказаного завдання є участь колективу школи у Всеукраїнській акції «Живи, книго!». Мета акції – виховання в учнів дбайливого ставлення до книги та збереження фонду підручників. Висвітлення роботи здійснюється через шкільний стенд «Живи, книго!».
Досягнення високих результатів у вихованні навичок бережливого ставлення до книги стало можливим завдяки спільній праці учнів, учителів, бібліотекаря, батьків.
На початку навчального року складається координаційний план бібліотечно-бібліографічних уроків. Проводяться уроки бібліотечно-бібліографічної грамотності: «Структура книги», «Історія книгодрукування», «Робота з довідковою літературою», «Перші енциклопедії», тощо.
Вагоме місце у роботі шкільної бібліотеки займає популяризація книг різної тематики та залучення учнів до читання. З метою поліпшення любові до книги, підвищення інтересу до читання, ефективного користування книжковим фондом, розширення світогляду школярів бібліотекарем впроваджуються інноваційні форми роботи для учнів різних вікових категорій:  «Книги-ювеляри», «Письменники–ювеляри» віртуальна подорож «Читай-місто запрошує», рольові та ділові ігри «Де живе книга»,   свято книги-ювеляра «Аліса в країні див»   , організовуються книжкові виставки: «Малечі про цікаві речі», «Учням та батькам мовою закону»,  «Найцікавіші книги світу»  «Великий голод на Україні»,  «Безпека на дорозі» тощо. Наочні форми інформування і рекомендації підручників і літератури базуються на показі нових надходжень.. Для того, щоб звернути увагу користувачів на нові книги, альтернативні підручники, організовуються тематичні виставки: виставки нових надходжень «Увага новинка».
Користуються популярністю у читачів і тематичні папки з цікавими добірками: «Мій рідний край», « Біль Чорнобиля»,   «Це цікаво знати» та інші. Останнім часом відбулися творчі зустрічі з місцевими поетами Зубченко Ю.Б., Балакар І.А., Гнибіда О.А.

Впровадження  проблеми школи «Забезпечення гармонійного входження дитини в життя рідного краю, через його природу, мову, традицію, культуру» в роботі шкільної бібліотеки
Краєзнавство є одним з провідних напрямків діяльності бібліотеки, і це – характерна риса нашого часу, коли українське суспільство приділяє значну увагу вихованню патріотизму, знанню вітчизняної історії та літератури. Не випадково, ще в 2002 році в Україні була затверджена «Програма розвитку краєзнавства ». Мета Програми – популяризація краєзнавчих досліджень, залучення широких мас громадськості до національної культурної спадщини, сприяння формуванню у громадян свідомості про свою відповідальність за збереження духовних багатств.
Краєзнавча робота бібліотеки   регламентується Законом «Про бібліотеки і бібліотечну справу», «Положенням про краєзнавчу роботу бібліотек системи Міністерства культури і мистецтв України» (Наказ №314 від 11.06.96 р.)
Адже суспільний інтерес до краєзнавства активізувався, а краєзнавча бібліотечна робота з дітьми продовжує розвиватися.
Термін «краєзнавство» містить у собі два значення: «край» та «знаю». Отже, воно вивчає певні віхи історичного, культурного, економічного, літературного життя й розвитку рідного краю.
Повага до історії України, гордість за рідний край, за відомих земляків — основа виховання патріотизму у дітей і підлітків.  Проте, як зазначив видатний український поет Максим Рильський, — «мало любити свій рідний край, його треба ще і знати». Саме тому шкільна бібліотека допомагає  юним читачам розширити знання про історію, культуру, екологію  свого краю, її видатних людей, що сприяє активізації дитячого читання, спілкуванню, розвитку творчості, адже завдяки цьому зростає інтерес до краєзнавчої інформації.
У бібліотеці постійно діє виставка  «Моя країна – Україна». Тут представлено цікаві документи, що розкривають теми: «Етнокультурна Україна»», «Антологія творів майстрів художнього слова Донбасу», «Українознавство»,«Історичні пам’ятки», «Козаки у Донбасі»,  «Історія рідного краю».
Виставка однієї книги (з нових надходжень), тематичні виставки краєзнавчої тематики, виставки до знаменних дат краю – все це традиційні виставки, мета яких - звернути увагу читачів-дітей на краєзнавчу літературу бібліотеки.
У бібліотеці започатковано проект «У глибині дитячої душі». У рамках цього проекту видавництвом  «Школа+» надруковано  літературно-поетичні твори учнів школи та місцевих поетів.
У бібліотеці працює «Літературна вітальня», у рамках якої проводяться творчі   зустрічі з місцевими поетами Зубченко Ю.Б., Балакар І.А., Рєзнік Р.М.
У бібліотеці   діють виставки нових надходжень з краєзнавчої тематики.
Також бібліотека видає у користування   учням  краєзнавчі  матеріали про заснування сіл Піддубне, Карла Маркса, історію школи,  які   містять цікаву інформацію про заняття селян, побут, про видатних людей краю, учителів та випускників школи.
Забезпечення гармонійного входження дитини в життя рідного краю, через його природу, мову, традицію, культуру   передбачає формування й ефективне функціонування   краєзнавчої діяльності бібліотеки, яка   полягає у формуванні та вивченні інформаційно-бібліографічних ресурсів краєзнавчої тематики та їх активного використання читачами.  Здійснення пошуково-практичної дослідницької діяльності бібліотеки та вивчення рідного краю.
Зміст краєзнавчого фонду схожий зі змістовною структурою всього фонду бібліотеки: історія, природа, сільське господарство, мистецтво, культура, художня література. Тобто, краєзнавчий фонд бібліотеки - це не лише художня література місцевих письменників, поетів, а вся література, документи, матеріали, що охоплюють всі аспекти життя району, міста, села.        На бібліотечних уроках учні знайомляться з  матеріалами про історію створення школи та книги.
До краєзнавчо-пошукової роботи шкільна бібліотека  залучає  вчителів   та учнів школи. Таким чином активізується  пошукова  робота бібліотеки по вивченню рідного краю. Краєзнавчі аспекти виявляються у бібліотеці при написанні творчих робіт учнями -  «Рушникове диво»,  «Предмети побуту».    Учні записують спогади старожилів про події давніх часів, фольклор, старовинні пісні. Для розкриття історії маловідомих сторінок війни  були  запрошені діти війни, які знаходилися в тилу -  це,   Олійник В.Г. та Тесленко О.П.     Ці діти – тепер пенсіонери, вони останні свідки тих трагічних днів. Їх розповіді – безцінні живі свідоцтва того часу. Пошукова експедиція «Діти війни» допомагає  зібрати маловідомі сторінки біографії рідного краю.
Саме  бібліотека  зберігає публікації з історії та сьогодення, накопичує фактичний матеріал,   формує духовну платформу наступних поколінь, сприяє підвищенню рівня культурних та освітніх потреб населення.
Наукове дослідження на тему: Дослідження історії та традицій використання українського рушника  (на прикладі села Піддубне Великоновосілківського району Донецької області. Учениця 11класу Сердюк Аліна.
Активізована робота з  патріотичного  виховання учнів
Це -  бойових подвигів  земляків захисників Батьківщини, вшанування людей, які працювали в тилу ворога у роки війни.
В зв’язку з відзначенням    73-ї річниці вигнання нацистів із столиці України - міста Києва  проведена   інформаційно-патріотична година в   – «Визволення Києва. Наші герої»;
Бібліотекар   розповіла про односельців героїв, які брали участь у визволенні столиці. Циганок Іван Самсонович - командир стрілецького полку, загинув 08.11.1943 року звільняючи с. Бишев, Макарівського району Київської області. Похований у братській могилі у с. Бишев.  На   честь І.Циганка названо вулицю  на якій він загинув і вулицю с.Піддубне де він народився  та пройшло його дитинство.
Кий Петро Андрійович - капітан гвардії брав участь в боях під Києвом. Помер від отриманих ран у військовому госпіталі під Києвом.
Учні хвилиною мовчання вшанували  пам'ять героїв-односельців.
Година пам’яті «Бабин Яр - життя і смерть» проведена з метою увічнення пам'яті про одну з найтрагічніших сторінок Голокосту - масове вбивство євреїв Києва; вшанування жертв злочинів, скоєних нацистами під час окупації столиці України, - мирних жителів усіх національностей, військовополонених, учасників українського визвольного руху, а також для об'єднання зусиль суспільства щодо запобігання повторенню злочинів проти людяності, на якій був присутній директор школи Остренко В.В.
Організована книжкова виставка «Люди,не будьте байдужими!». 

До Дня Гідності та Свободи   організована тематична книжкова виставка  
«День Гідності та Свободи ».
З чнями 10 класу пройшов інтегрований урок історії у бібліотеці "Революція на граніті. Перший майдан", присв’ячений 25-й річниці Революції на граніті. Вчитель історії Тесленко Є.П.   висвітлив причини та особливості перебігу революції, наголосив на внесок української молоді, яка у жовтні 1990 року стала на захист прав, свобод і національних інтересів Українського народу, у здобутті незалежності України.





Немає коментарів:

Дописати коментар